„Más Kép” délelőtt a Balaton Óvodában
Őt a világért sem változtatnám meg. De szeretném a világot megváltoztatni érte.
„Más Kép” délelőtt a Balaton Óvodában
Intézményünk minden év tavaszán Egészséghét megnevezéssel a szülők és a leendő szülők részvételével nyílt hetet rendez. Az Egészséghét az óvodánk közös céljait megvalósító és közös értékeit meghatározó csoportdinamikára (gyerekek, szülők, az óvoda dolgozói) épül. E hét keretében hagyományként kerül sor az óvodások számára tartott külön mozgásos tevékenységek (karate, ovis torna, zene ovi, ovis foci stb.) bemutató foglakozásaira, intézményszintű félnapos kirándulásra, gyümölcs-zöldség délelőttre is. Az idei esztendőt egy labdajátékos mérkőzésekből álló délután (kézilabda, foci) az Olimpiai Parkban a spontán szerveződő csapatokból (Apukák-, Anyukák-, Óvónők, Gyerekek), és egy Más-Kép délelőtt tarkította.
Egészséghét. Egészség, betegség, akadályozottság. Integráció, másság.
Óvodánk sajátos nevelési igényű gyermekek integratív nevelésével is foglalkozó intézmény. E nevelés az adott óvodai csoportokban a megfelelő szakemberek és a megfelelő fejlesztő eszközök segítségével történik. Vajon mennyi ismerettel rendelkeznek az óvodás gyermekek, szüleik, kollégáim e gyermekek sajátos világáról? Milyen eszközök segítik e gyermekeket a mindennapi életben? Mitől és miért más ő, vagy ő, vagy te, vagy te? Kik, miért és mit és hogyan tanítanak nekik, hogy képességeikhez mérten a legoptimálisabb mértékben váljanak „apukává”, „anyukává”, „munkahelyi emberré”? E motivációs bázis hozta létre az érzékenyítés lehetőségét számomra e hét keretébe ágyazva.
Más-Kép. Sensitivity azaz sajátélményű csoportok létrehozása. Érzékenyítő délelőtt. Célja az attitűd-, magatartás-, személyiségváltozás. A tevékenységekbe ágyazott spontán tanulási lehetőségekben a hangsúly az egyéni élmény- és magatartási folyamatokon legyen. Egymást fedő szociális-kognitív-motivációs-expresszív területen érvényesüljön a mások észlelése, megítélése, ismerete.
Autizmus spektrum zavarral élő személyek. Az autizmus egy idegi-fejlődési sajátosság, ami csökkent mértékű társadalmi kapcsolatokban, a kommunikációs képességek lassúbb fejlődésében, nem hétköznapi viselkedési és érdeklődési mintázatokban nyilvánul meg. Kialakulásának okait jelenleg is kutatják. A Más-Kép délelőtt ezen társadalmi akadályozottság területére koncentrálva érzékenyítette az óvodás gyermekeket. Az óvoda épületében előkészített 5 helyszínen, forgószínpad formában fogadta fél-fél órás foglalkozásra a gyógypedagógus asszisztens-, gyógypedagógus-logopédus-, gyógypedagógus BA képzésben résztvevő hallgató- (ELTE-BGGYK) , gyógypedagógus terapeuta szakember kék szalagot viselve a csoportokat.
A tornateremben elemi mozgásmintákat a megadott eszközökkel (pl. gördeszka), illetve tervezett szenzomotoros tréninget gyakorolhattak egymást segítve is a gyermekek. A nagymozgásos területen a MEREK (Mozgássérült Emberek Rehabilitációs Központja) egy gyermek kerekesszékével is „járhattak”.
Az ízlelést, ízérzékelést, rágás és „csak” nyelés közti íz-hatásokat, ízek érvénysülésének hatékonyságát a gyerekek bébi-étel kóstolással, borsó, almaszeletek rágásával tapasztalták meg. Rágtak renyhén, intenzíven.
„Ahogy ők látják…” című animációs rövidfilm az autizmus spektrum zavarral élők hallásának, látásának „másságát” érzékeltette a gyermekek számára, majd kipróbálhatták az Orff hangszerekből álló készletet és játszhattak saját hangjuk erősségével, lágyságával, magasságával, mélységével.
Napirendi hívókártyákat készítettek saját maguknak egy másik helyszínen a gyerekek. Megbeszélték a napirend fontosságát, eljátszották egy autizmus spektrum zavarral élő gyermek asztalterítését az ebédhez kognitív viselkedésterápia segítségével. Saját, kedvenc napirendjükhöz is készíthettek kártyát.
A tapintás észlelés-érzékelést, intermodalitást más érzékszervekkel mezítlábasan csukott szemmel, majd nyitott szemmel a megadott formára lépve, talpukkal próbálhatták ki, látással összekötve. Különböző érdekes anyagokat tartalmazó zsákokat (fenyőtoboz, kupakok, kavicsok, celofán papír, széna stb.) tapintva, majd hangzással összekötve kellett kitalálniuk. Kupakokból (fém, műanyag a környezettudatosság és az újrahasznosítás jegyében) csörgő hangszert készítettek.
Epilógus:
E napnak délutánján, az óvoda udvarán. 2 gyermek homokozás közben nézi a magasban szálló repülőt, mely kondenzcsíkot húz a kék felhőn keresztül:
– Képzeld el,- mondja Kati Pistire nézve- ha te is olyan erősen hallanád a hangokat, mintha ez a magasban repülő gép itt húzna el a füled mellett…!
Körülbelül 10 másodpercig csendben vannak. „Elképzelnek”. A beszélgetést Pisti folytatja:
– És nem nagyon lenne jó, ha ezeket a dolgokat nem akarnád, nem tudnád velem megbeszélni és csak egyedül szeretnél mindig játszani….
Rill Gabriella óvodapedagógus-gyógypedagógus terapeuta
Balaton Óvoda
Budapest, 2014. 04. 07.